Post Top Ad

Showing posts with label COOLER BOX. Show all posts
Showing posts with label COOLER BOX. Show all posts
July 27, 2017

“ADIKKK...TOLONG PAPA!"

Dah besar, dah 4 tahun 4 bulan usianya. Dulu, kalau minta tolong, sedikit liat je. Tolong tu tolong juga, tapi bergantung kepada jenis pertolongan yang diminta. Sekarang, dah berbeza. Bila minta tolong, nescaya dia akan tolong. Mintalah tolong apapun, dia akan tolong.

Urus sendiri nutrisi. Itu yang aku sedang latih sekarang tapi bukanlah sampai tahap kena dressing sendiri. Itu kena tunggu dia lagi besar.

Pagi-pagi kalau dia terjaga bila sudah disconnected TPN, aku akan minta tolong dia angkatkan cooler box dan letakkan diluar. Dan dia, dengan senang hati akan angkat cooler box berkenaan dan letakkan kat luar rumah. Cooler box tu walaupun kosong, berat juga tau. Nampak usahanya walaupun terkedek-kedek. Good boy!


Petang, cooler box sudah berisi dengan ais batu dan TPN. Berat, dia tak terangkat langsung. Aku saja test. Takpa. Aku akan minta tolongnya bukakan peti ais, dan mintanya tolong simpankan TPN. Dia tolong. Good boy!


Sekarang, dia dah biasa. Dia tahu apa yang nak dibuat. Pagi, tolong letakkan cooler box diluar rumah. Dan petang, tolong bukakan peti ais dan simpan TPN. Kadang-kadang, baju pun aku minta dia tolong letakkan ke dalam bakul. Bukan buli, tapi ajar. Hehehe.

Walaupun dia bergantung dengan TPN, aku nampak dia bersemangat. Tak sedikit pun dia tunjukkan yang dia tak larat, tak sedikit pun dia tunjukkan yang dia lemah. Alhamdulillah. Semoga dia terus sihat dan sembuh hendakNYA, Inshaa Allah.

Dia adalah, adik Izz!
April 30, 2015

KANDUNGAN NUTRISI TERJAMIN DENGAN COOLER BOX

Assalammualaikum . . .

Nampaknya hari ini ramai yang akan berangkat pulang ke desa halaman untuk bersama-sama keluarga tercinta. Maklumlah esok sudah mula bercuti. Cuti Hari Pekerja + cuti hujung minggu + cuti Hari Wesak dan cuti gantian lagi. Aku jugalah nampaknya terpacak dirumah bersama anak isteri. Apa nak buat, kan? Keadaan memaksa. Tapi, bukan itu yang aku nak kisahkan sangat. 

Menurut jadual yang disediakan oleh doktor yang menyediakan Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz, setiap hari Isnin, hari Rabu dan hari Jumaat aku perlu datang ke wad untuk ambil stok Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz. Memandangkan esok cuti umum, nampaknya hari ini aku kena ambil stok lagilah ni selepas semalam aku sudah ambil stok TPN adik Izz untuk semalam dan hari ini. Stok hari ini untuk TPN adik Izz hari esok. 

TPN
Dulu-dulu camnilah sekali amik stok. Padat terus cooler box tu! Sekarang, 2 sahaja sekali ambil.

Kalau dulu, aku boleh dapatkan stok sehingga 4 hari. Tapi sekarang doktor TPN dah limitkan kepada 2 stok sahaja setiap kali ambil. Mungkin untuk elakkan nutrisi tidak menjadi NEUTRAL ataupun kurangkan kesang infection pada adik Izz. Aku ikut sahaja. Asalkan adik Izz mendapat nutrisi secukupnya dan sihat itu sudah memadai. 

Icebox
Cooler box nih perlu diteakkan dengan ais terlebih dahulu untuk mengelakkan TPN menjadi NEUTRAL.

Perkara penting untuk ambil TPN adalah 'cooler box'. Kalau tertinggal ni, aku sanggup balik untuk mengambilnya. Pernah lah juga beberapa kali terjadi disebabkan kelupaan melampau. Apa nak buat, banyak sangat fikirkan macam-macam. Isnin depan walaupun cuti, terpaksa juga datang ambil stok TPN. Kalau hari bekerja aku cuma ambil stok TPN di wad je, kalau hari cuti pula kena ambil di blok utama HKL nun. 

Sudahlah susah nak parking. HKL oh HKL.