Post Top Ad

BAGAI ADA SESUATU YANG MEMBERAT DI BENAKNYA

Muhd. Izzsyraq Azraq @ adik Izz ni seorang yang aktif dan ceria. Walau bagaimana sekalipun keadaannya, dia tetap masih mampu mengutus senyuman. Beberapa kali selepas pembedahan, dia lantas duduk dan bangun apabila habis kesan ubat biusnya. Kuat semangatnya.

Namun dalam keceriaannya itu, ada beberapa ketika atau situasi yang dia akan termenung jauh. Waktu itu kalau kita panggil namanya sekalipun, dia tidak menjawab. Bagaikan berkhayalkan sesuatu. Ada sesuatukah yang memberati benaknya?


Dia kanak-kanak berusia 4 tahun, takkanlah seperti orang dewasa pula yang banyak memikirkan masalah? Moment termenung jauh tu pun jadinya tak lama, tapi biasa terjadi bila adik Izz berada diluar. Contohnya bila aku bawanya ke taman. Abang-abangnya asyik bermain, dia pula terasing di satu sudut memandang jauh.

Pandang tapi tak cakap apa-apa. Bila panggil tak menyahut. Beberapa ketika, dia senyum. Takkanlah berangan pula? Aku rasakan itu sebagai melucukan, dalam masa yang sama kasihankannya. Bila ditanya “kenapa adik?", takda pape katanya. Emmm...


Takpalah adik, dah banyak yang adik lalui. Mungkin adik ambil beberapa saat dari masa yang ada untuk merenung ke masa-masa lalu. Papa dan semua sentiasa mendoakan kesembuhan dan kesihatan adik. Semoga apa yang adik tertinggal selama ini, boleh ditebus kemudian nanti. Inshaa Allah.

4 tahun sebagai pesakit Short Bowel Syndrome (SBS), adik Izz sudah lalui 31 kali prosedur di dewan bedah dan 27 kali pembedahan serta 855 hari warded termasuk 4 kali ICU. Semoga apa yang dilaluinya ini dibalasNYA berlipat ganda. Oklah, dah nak on TPN adik Izz. Bye!

2 comments:

  1. Ya Allah ... Semoga segala nya dipermudahkan ... Kembali lah sihat dan ceria Adik Izz

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!