14 Feb 2017

PAPA, KENAPA ANGAH KENA CUTI?

Minggu lepas, along dapat MC 3 hari kerana sakit dada kesan jatuh dari basikal. Jadinya, hanya angah saja yang bersekolah. Tapi, angah tak tanya apa-apa pun. Minggu ini, angah pula yang dapat cuti. Jadinya, hanya along saja yang bersekolah. Tapi, along ni banyak tanyalah pula.

“Papa, kenapa angah kena cuti?". Sudah 2 hari along tanyakan soalan ini pada aku. Waktu pagi hantar ke sekolah along tanya “papa, kenapa angah kena cuti?", waktu petang ambil dari sekolah pun along akan tanya lagi “papa, kenapa angah kena cuti?".


Kenapa ye angah kena cuti? Begini kisahnya, jeng jeng jeng. Hahaa! Atok dan opah sedang menjalani ibadah umrah. Minggu depan baru balik. Dan mama kenalah bercuti kerana menjaga adik dirumah. Dapat agak kan, kenapa? Hehee!

Aku tak sampai hati tinggalkan mama dan adik berdua dirumah. Jadinya, aku berikanlah cuti kepada angah untuk temankan mama dan adik. Sekurang-kurangnya, bila mama perlu memasak atau buat kerja-kerja rumah, angah ada untuk tolong tengok-tengokkan adik. Itu je sebabnya kenapa angah kena cuti.


Lagipun, aku dah beritahu kepada cikgu angah yang dia cuti minggu ini. Along tak bolehlah cuti, sayang tinggalkan pelajaran, dia dah darjah 3. Kalau along cuti, dia akan terlepas 2 sesi persekolahan. Sesi sekolah pagi dan sesi KAFA petang.

Angah pula masih tabika, sayang juga tinggalkan pelajaran sebenarnya, tapi mama masih boleh tolong ajarkan angah sikit-sikit ulangkaji dirumah. Sambil tu, adik pun boleh sama join. Takdalah adik bosan sangat mengadap muka mama dia je. Hahaa...kelakar kan!

Minggu depan, angah sekolah lah semula. Along bosan sebenarnya tu, dalam kereta takda teman gaduh. Dengan papa, petang-petang takdanya nak main-main. Tensen kot, jalan jem. Hehee...
Share:

1 comment:

  1. bila mendidik anak2 kena gunakan psikologi ckit..
    abam kie folo sini. no 450. tq.

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!