MRSA PUNCA ANAK KENA KUARANTIN

Anak aku kena kuarantin? Apa??? Dalam beberapa bulan ni, kerap pula anak aku kena MRSA. Berulang-ulang. Dah free MRSA, datang semula MRSA. Free MRSA lagi, datang lagi si MRSA tu. Aduhai, kasihannya anak aku!

Apa MRSA ni?

“MRSA adalah singkatan dari methicillin-resistant staphylococcus aureus. MRSA adalah kuman “staph” yang tidak terpengaruh dengan jenis antibiotik yang biasanya menyembuhkan staph. MRSA dapat menembus jauh ke dalam tubuh, menyebabkan penyakit menular seperti tulang, sendi, darah, katup jantung, dan infeksi paru-paru."


Bahaya, kan? Antibiotics Cloxa yang sebelum ini diberi kepada anak, terpaksa dihentikan sambil doktor sedang fikirkan APA antibiotics yang sesuai. Hendak beri Vanco, anak aku alergik. Yang diteruskan sekarang hanyalah berinya Ethanol Lock. TPN dah 4 hari off.

Sekarang anak kena kuarantin, dipindahkan wad dan diletakkan didalam bilik. Seminggu ni tak boleh sesiapa pun datang termasuklah siblings. Aku, dapat kelonggaran sikit. Takkanlah aku pun tak boleh. Sian ke mama Izz nanti.


Mama Izz pula, tidak dibenarkan menyentuh sesiapa pun kecuali anak. Itupun perlu gunakan hand rub. Kali ini, betul-betul kaw kena kuarantin. Nak bunuh kuman penting, tapi paling penting nak jaga line anak. Iya, tiub CVLnya.

Kalaulah CVL tak dapat diselamatkan? Aku taknak fikirkannya. Mudah-mudahan dipermudahkanNYA.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Followers

Google+ Followers

Like Us

Babab.net Blogged.my