APAKAH TPN (NUTRISI PARENTERAL) DAN APA PERANAN TPN?


Hari ini aku fikir aku nak jelaskan peranan Nutrisi Parenteral (TPN) dan berkongsi beberapa pengalaman aku terlibat dengan TPN menurut pemahaman aku. Adik Izz telah menggunakan TPN sejak dia disahkan sebagai pesakit 'Short Bowel Syndrome' (SBS) ataupun Sindrom Usus Pendek. Aku lihat ramai pesakit khasnya di Wad KK4 Institut Pediatrik HKL menggunakan TPN atas sebab-sebab berlainan. Tapi, apa itu TPN?



Nutrisi Parenteral atau 'Total Parenteral Nutrition' (TPN) dengan cara yang paling mudah aku boleh menggambarkan ia, adalah menerima "pemakanan" melalui urat dan dalam aliran darah. Lebih mendalam, ia digunakan untuk memberi "makan" kepada adik Izz secara intravena dengan memintas proses biasa penghadaman dan makan. 


Apakah TPN
Biasa ditutup dengan pek biru. Ini aku sengaja buka bila TPN sudah habis.


Pada dasarnya, adik Izz tidak akan makan melalui mulut dan makanan tidak akan perjalanan melalui saluran pencernaannya. Adik Izz akan "makan" melalui urat dan salur darah.


Tentang TPN yang perlu diketahui, antaranya :

1. TPN dikenali sebagai makan melalui intravena kerana adik Izz menerima nutrisi melalui uratnya di mana ia diserap oleh aliran darah.

2. TPN memerlukan adik Izz untuk mempunyai akses vena. Biasanya tiub Central Venous Catheter (CVC) atau CVL. IV normal tidak boleh digunakan.


CVL atau CVC
Tiub didada itulah tiub CVL or CVC yang digunakan untuk salurkan TPN.

3. TPN dirumus khas untuk adik Izz dan disediakan semua nutrien dan kalori setiap hari yang adik Izz perlukan.

4. TPN bermaksud : Total = semua. Parenteral = mengambil ke dalam badan selain melalui saluran penghadaman. Nutrition = proses khasiat, atau makanan. Jadi Total Parenteral Nutrition (TPN) atau Nutrisi Parenteral bermakna menerima semua (Total) nutrien (Nutrition) secara intravena (Parenteral).

5. Adik Izz boleh menerima TPN di hospital atau di rumah.

6. Sesetengah pesakit menggunakannya untuk beberapa minggu, beberapa bulan dan ada yang menggunakannya lebih lama lagi. Dalam kes-kes yang jarang berlaku seperti adik Izz, dia mungkin perlukan TPN sepanjang hidupnya.

7. TPN mengandungi dextrose, protein, lemak, elektrolit, mineral surih, dan vitamin.

8. TPN boleh menyelamatkan nyawa.

Aku harap panduan ringkas ini mudah difahami. Mungkin pada masa akan datang aku akan tulis lebih terperinci tentang TPN lagi berserta kebaikan dan keburukannya dan juga mungkin tentang penyakit Short Bowel Syndrome (SBS) atau Sindrom Usus Pendek, tapi untuk sekarang cukuplah ye. 


1 comment:

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Followers

Google+ Followers

Like Us

Babab.net Blogged.my