Post Top Ad

SAMAKAH DALAMAN DENGAN LUARAN?

Teruskan dengan pemberian Nutrisi Parenteral (TPN) 12 jam sehari setiap hari dan teruskan dengan pemberian susu 'Mamex Gold Pepti' 45 ml selama 3 jam setiap sesi melalui tiub suapan Gastro. Belum kedengaran lagi ura-ura untuk mengurangkan kebergantungan adik Izz terhadap TPN dan Gastro ini. Walaupun setiap 2 minggu adik Izz akan menjalani ujian darah dan ujian timbangan beratnya pula meningkat 100 gram, tetap belum ada tanda-tanda mengurangkan Nutrisi Parenteral (TPN). Mungkin tahap yang diperlukan oleh pakar, belum adik Izz gapai. Tidak mengapalah, sedikit demi sedikit. Yang penting, adik Izz sihat dan kesihatannya itu berterusan. 
 
Di rumah, adik Izz sangatlah aktif. Dia sudah faham apa yang kita katakan. Dia diberi kebebasan untuk bermain mahupun menjelajah ke seluruh pelusuk rumah. Cuma kita perlu halangnya daripada pergi ke tempat-tempat yang kurang bersih seperti bilik air, dapur dan ruang ampaian. Selainnya, dia boleh sahaja meneroka. Tapi, masih perlu diperhatikan gerak-gerinya supaya dia tidak kacau di sekitar dadanya (tiub CVL) dan perutnya (Gtube). Tangannya memang laju. Leka sedikit, faham-fahamlah, memang semuanya diselak. 
 
Home TPN (Total Parenteral Nutrition)
Dia tetap ceria walau apapun.
 
Memandangkan keadaannya agak baik, aku harap apa yang ditonjolkan adik Izz secara luarannya (aktif, happy, riang, ceria) juga menggambarkan perkembangan yang baik pada usus kecilnya. 
 
In Shaa Allah. Mudah-mudahan!
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!