KANDUNGAN NUTRISI TERJAMIN DENGAN COOLER BOX

Assalammualaikum . . .

Nampaknya hari ini ramai yang akan berangkat pulang ke desa halaman untuk bersama-sama keluarga tercinta. Maklumlah esok sudah mula bercuti. Cuti Hari Pekerja + cuti hujung minggu + cuti Hari Wesak dan cuti gantian lagi. Aku jugalah nampaknya terpacak dirumah bersama anak isteri. Apa nak buat, kan? Keadaan memaksa. Tapi, bukan itu yang aku nak kisahkan sangat. 

Menurut jadual yang disediakan oleh doktor yang menyediakan Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz, setiap hari Isnin, hari Rabu dan hari Jumaat aku perlu datang ke wad untuk ambil stok Nutrisi Parenteral (TPN) adik Izz. Memandangkan esok cuti umum, nampaknya hari ini aku kena ambil stok lagilah ni selepas semalam aku sudah ambil stok TPN adik Izz untuk semalam dan hari ini. Stok hari ini untuk TPN adik Izz hari esok. 

TPN
Dulu-dulu camnilah sekali amik stok. Padat terus cooler box tu! Sekarang, 2 sahaja sekali ambil.

Kalau dulu, aku boleh dapatkan stok sehingga 4 hari. Tapi sekarang doktor TPN dah limitkan kepada 2 stok sahaja setiap kali ambil. Mungkin untuk elakkan nutrisi tidak menjadi NEUTRAL ataupun kurangkan kesang infection pada adik Izz. Aku ikut sahaja. Asalkan adik Izz mendapat nutrisi secukupnya dan sihat itu sudah memadai. 

Icebox
Cooler box nih perlu diteakkan dengan ais terlebih dahulu untuk mengelakkan TPN menjadi NEUTRAL.

Perkara penting untuk ambil TPN adalah 'cooler box'. Kalau tertinggal ni, aku sanggup balik untuk mengambilnya. Pernah lah juga beberapa kali terjadi disebabkan kelupaan melampau. Apa nak buat, banyak sangat fikirkan macam-macam. Isnin depan walaupun cuti, terpaksa juga datang ambil stok TPN. Kalau hari bekerja aku cuma ambil stok TPN di wad je, kalau hari cuti pula kena ambil di blok utama HKL nun. 

Sudahlah susah nak parking. HKL oh HKL.

2 comments:

  1. As salam,

    azney singgah jenjalan sini :)


    xoxo,
    azneyshamsuddin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam,

      terima kasih. Gonna singgah there too soon.

      Delete

Tinggalkan jejak anda, Terima Kasih!

Followers

Google+ Followers

Like Us

Babab.net Blogged.my